Wednesday 8 December 2010

Batu Kristal Hidup


Batu Kristal ini dipercayai yang terbaik yang terdapat di Negara Malaysia dan ia hidup (mata Kristal membesar). Maksud hidup batu Kristal ini ialah mata atau cumbu-cumbu Kristalnya yang hidup dan membesar. Walaupun batu itu telah di ambil keluar dari bukit atau gua, ia masih hidup dengan syarat ia hendaklah dijaga dengan baik dan diletakan di tempat yang sesuai.

Batu Kristal yang hidup ini mengambil masa yang agak lama untuk pembesara atau pertumbuhannya. Pembesaran batu Kristal itu bukan kepada saiz batunya tapi mata atau cumbu-cumbu Kristal sahaja yang akan tumbuh atau membesar.Ia membesar buka seperti tumbuh-tumbuhan, kadang-kadang memakan masa yang agak lama sehingga sampai bertahun-tahun. Tetapi ada juga batu Kristal tersebut matanya tumbuh dengan cepat. Senang cerita, ia bergantung kepada jenis batu Kristal tersebut.

Jika kita nak pastikan Batu Kristal ini hidup dan membesar, kita perlu menyembur air yang bersih antara air yang terbaik yang kita patut gunakan adalah air hujan atau air mineral. Air paip boleh digunakan tapi air tersebut perlu di tangkung terlebih dahulu selama 3 hari supaya klorin tersebut meredap kebawah. Penyemburan air hendaklah di lakukan sekurang-kurangnya dua kali seminggu untuk memastikan batu Kristal yang sedia tumbuh, bercambah serta lebih berkilauan. Selain dari penyemburan air, batu Kristal itu hendaklah disimpan atau diletak dikawasan yang tidak terkena cahaya matahari dan lebih cantik sekali kita letak ditempat yang sejuk.

No comments: